0


طراح گرافیک و مردم

دسته بندی ها : برندسازی, گرافیگ 14 دی 1399 مجید حفیظی 2506 بازدید

در این مطلب می خواهیم درباره نکاتی که یک طراح باید درباره مردم بداند صحبت کنیم.

 

۱- مردم برای درک اطرافشان از بینش های اصلی و فرعی استفاده می کنند و به دنبال الگوهای بصری هستند.

تصور کنید در حال خواندن مطلبی در اینترنت هستید ولی تبلیغات مدام در بالای صفحه چشمک میزند. در این حالت تمرکز روی مطلبی که میخوانید بسیار سخت است. دلیل این موضوع یک چیز خودکار است. انسان ها برای دیدن و درک دنیای اطرافشان، بیشتر از بینش فرعی شان استفاده می کنند. وقتی به طور مستقیم به چیزی نگاه می کنیم و روی قسمت بخصوصی تمرکز می کنیم، از بینش اصلی مان استفاده می کنیم. بینش فرعی هم آن چیزی است که به تمام جزییات سوژه تمرکز می کند. این تمام اشیاء، حرکات و رنگ هایی ست که مستقیم نگاه شان نمی کنیم ولی میبینیم. این همان دلیلی ست که تبلیغات در گوشه های صفحه قرار دارند و با این روش بیشتر جلب توجه می کنند.
بینش اصلی ما به روش دیگری عمل میکند. ما با نگاه مستقیم به اشیاء شروع به دیدن و پیدا کردن الگوها می کنیم. شماره کارت بانکی را تصور کنید که الگوی چهارتایی دارد. با دیدن این اعداد، ذهن شما به صورت خودکار الگوی چهارتایی را ثبت می کند. یعنی به جای دیدن ۱۶ رقم، ۴ جفت از اعداد ۴تایی را می بیند.
پس برای اینکه هم بینش اصلی و هم فرعی بیننده را به طرح خود جلب کنیم باید از الگوها و نقاط اطراف طرح مان استفاده بهینه ای داشته باشیم.

۲- باید اطلاعات را خرد کنیم و درک کاملی از حافظه داشته باشیم.

مغز ما در هر لحظه با بیش از ۴۰ میلیارد اطلاعات درگیر است. با این حال فقط ۴۰ درصد از این اطلاعات به ناخودآگاهمان می‌رسد. پس چه چیزی باعث می شود دانش خاصی در ذهنمان باقی بماند؟ مغز ما تنها قادر به تجزیه اطلاعاتی است که بسیار خورد و ریز شده باشد. بنابراین اگر می خواهید اطلاعاتی را در طرح خود منتقل کنید، مراقب باشید که در یک لحظه بیش از حد اطلاعات ندهید. مطالعات نشان داده است که عدد ۴ عددی جادویی است. اینکه ما اطلاعات را در قطعات ۴ تایی ارائه کنیم ایده بسیار خوبی است. مثل شماره کارت های بانکی که به گروه‌های چهار تایی تقسیم شده‌اند. این روش کمک می کند که بیننده اطلاعات بیشتری را به خاطر بسپارد.
روش دیگر افشای تدریجی اطلاعات است. به این صورت که درک اطلاعات از طرف بیننده به صورت ساده باشد. مغز ما با دیدن محیط اطراف تصمیم می گیرد که چه چیزی را حفظ کند و چه چیزی را فراموش کند. این را به یاد داشته باشید که در طراحی محصول یا طرح گرافیکی تان طوری طراحی کنید که اطلاعات مهم را از قلم نیندازید. آنها را به خورد طراحی تان بدهید یا کاری کنید که مردم راحت پیداشان کنند.

 

۳- از داستان ها و سیستم های سازماندهی شده استفاده کنید.

گستره حافظه کوتاه مدت محدود است، پس قرار دادن اطلاعات در حافظه بلند مدت کار دشواری است. ولی مردم برای به خاطر سپاری اطلاعات باید از حافظه بلند مدت شان استفاده کنند. حالا شما به عنوان یک طراح چطور می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید تا بیننده طرح محصول یا خدمات شما را به خاطر بسپارد؟
جواب این سوال تکرار است. در واقع عمل تکرار مغز را تغییر میدهد و اگر اطلاعات به دفعات تکرار شوند نورون های مغز مسیری می سازند تا یادآور اطلاعات باشد. مردم همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از دسته بندی استفاده می کنند. خوب است که در هنگام طراحی به این مورد توجه کنیم یعنی با کمک عناوین فرعی و تیتر ها اطلاعات را دسته بندی کنیم. همچنین داستان گفتن راه موثر برای جلب توجه مخاطبین است چرا که داستان ها روایتی زماندار هستند. شما می توانید با ساختن داستانهایی مخاطب تان را به دنبال محصول یا خدمت تان بکشید و آنها را کنجکاو کنید که ادامه داستان تان را گوش کنند. همانند تبلیغاتی که یک قسمت از داستان محصولشان را میگویند و با تکرار آن بیننده را برای دیدن ادامه داستان کنجکاو می کنند. یا شرکتی که در صفحه اینستاگرام خود با طراحی پست یا استوری و ساختن داستانی درباره محصول یا خدمات خود، بیننده را به مراجعه دوباره به صفحه اینستاگرام خود یا وب سایت، علاقه مند می کند.

 

۴- وقتی محصول یا به وب سایتتان را می سازید به خاطر داشته باشید که مردم به دنبال همدلی و پیروی از قوانین اجتماعی هستند.

حتما متوجه شده‌اید که هنگامی که به یک غریبه لبخند میزنید با لبخند دیگری پاسخ تان را میدهد. این به خاطر تقلید و همدلی است که در ذات انسان است. همدلی پاسخ احساسی است که ناشی از درک عمیق احساسات فرد دیگری است و روشی برای ارتباط مردم با دیگران است و همچنین مردم را تشویق می کند که مطابق قوانین اجتماعی رفتار کنند. فرض کنید دوستتان از شما بپرسد که حالتان چطور است و شما با جواب غیر معمولی جواب او را بدهید. این را مقایسه کنید با زمانی که بیننده یا مشتری شما از سایت شما دیدن می کند. اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد یا زمان زیادی طول بکشد تا لود شود، درست مثل این است که کسی آنها را نادیده گرفته باشد یا حرفی زده باشند که واکنشی بی معنی داشته باشد. پس وب سایت شما را سریعاً ترک خواهند کرد. پس مهم است که وقتی محصول یا وب سایت تان را طراحی می کنید درباره تعامل مخاطبانتان با آن هم فکر کنید و مطمئن شوید که قوانین تعامل اجتماعی را رعایت کردید.

 

۵- ذهن افراد پرش دارد ولی می‌توانید با طراحی تان آنها را به تمرکز تشویق کنید.

اکثر افراد از خواندن چند باره جمله ای تکراری بدون اینکه اطلاعاتی به دست بیاورند خسته میشوند. افراد تصور می کنند که ذهنشان ۱۰ درصد مواقع پرش دارد در حالی که واقعیت ۴۰ درصد است. به همین دلیل مهم است که وقتی در حال طراحی هستید به خاطر داشته باشید که ذهن مردم فقط مدت محدودی روی یک چیز متمرکز می ماند. مثلا اگر در حال طراحی وب سایت هستید، خیلی بی معنی است صفحه اول را پر از از بلاک های متراکم متن کنید. مردم به راحتی از خیر خواندنش میگذرند. بهتر است اطلاعات را با کمک تصاویر خرد کنید و با قالب ها بازی کنید و از انواع دیگر رسانه مثل ویدئو استفاده کنید. این به مخاطبان تان توهم پرش ذهن را می دهد، در حالیکه همچنان روی محصول شما متمرکز مانده اند. نقطه مقابل پرش ذهن، حالت تمرکز جاریست. هنگامی که روی فعالیتی تمرکز کرده اید، ممکن است آنقدر جذب آن شده باشید که حتی زمان را از دست داده باشید. پس شما حالت تمرکز جاری را تجربه کرده اید. هنگامی که شما در حال تعمیر دوچرخه تان هستید، با ورود به حالت تمرکز جاری به سوی یک هدف مشخص و تمرکز کرده اید و افکار اهداف دیگر، حواستان را پرت نمی کند. این تجربه بسیار لذت بخش است با این حال تمرکز عمیق تنها زمانی شکل می گیرد که فرد عمیقا روی وظیفه ا‌ی متمرکز می‌شود. اگر کوچکترین حواس پرتی در کار باشد از حالت تمرکز جاری خارج میشویم. پس در طراحی تان برای ایجاد تمرکز روی محصول، خدمت یا وب سایتتان، دقت داشته باشید که باید حواس پرتی ها را به حداقل برسانید.

 

۶- مردم از چشم انداز رسیدن به هدف انگیزه می گیرند.

بیشتر مردم وقتی که متوجه نوتیفیکیشن توییتر اینستاگرام میشوند یا  وقتی ایمیلی به دست شما می رسد هیجان زده می شوند. این هیجان به خاطر ترشح دوپامین است. ماده شیمیایی که کنترل سیستم لذت مغز و در نتیجه احساس لذت شما را در دست دارد. اگر می خواهید مردم در هنگام استفاده از محصول شما حالت تمرکز جاری را تجربه کنند باید دائماً به آنها بازخورد بدهید. این موضوع به خصوص در هنگام طراحی آنلاین مرسوم است. یکی از روشهای انجام این کار ارسال پیام هایی است که افراد را از عملکرد شان آگاه می کند. در اصل این همان روشی است شبکه های اجتماعی به کار می برند. هنگامی که شما نوتیفیکیشن قرمز کوچکی را در برنامه یا وب سایتی که با آن کار می کنید می بینید، دوپامین در مغزتان ترشح میشود و شما را تحریک می کند که به استفاده از آن محصول یا وبسایت ادامه دهید. این همان چیزی است که شبکه‌های اجتماعی را این‌قدر اعتیادآور می کند.
انگیزه دیگر برای افراد این است که بدانند هدف نهایی شان نزدیک است. سعی کنید با دادن جایزه، کارت تخفیف یا هر چیزی که برای افراد جذاب باشد آنها را به هدف شان نزدیکتر کنید. این را در نظر داشته باشید که افراد زمانی که خط پایان در دید شان باشد انگیزه بیشتری می گیرند ، حتی اگر همه آن توهم باشد. پس با طراحی گرافیکی جذاب برای محصول یا خدماتتان، آنها را به سمت هدفی خاص راهنمایی کنید و باعث شوید دوپامین در مغزشان ترشح شود.

 

۷-مردم تصور می کنند که روی انتخاب هایشان کنترل دارند ولی بیشتر تصمیمات شان را ناخودآگاه می گیرند.

تصور کنید می خواهید یک گوشی موبایل بخرید که چندین رنگ متفاوت دارد. برای برخی این فراوانی انتخاب مثل بودن در بهشت است ولی آیا واقعا چیز خوبی است? از دو زاویه می‌توان به آن نگاه کرد.

۱- داشتن انتخاب های زیاد می تواند سخت باشد و در نهایت انتخاب را به صورت اتفاقی رقم بزند. ۲- مردم از اینکه انتخاب های زیاد داشته باشند خوششان می آید چون به نظرشان روی انتخابشان کنترل بیشتری دارد. بهتر است هنگام طراحی، هر دو زاویه را در نظر داشت. بهترین راه انجام این کار این است که توهم انتخاب های فراوان را به افراد بدهید. در این حالت احساس می کنند که باید تصمیم بگیرند. این در حالیست که خروجی نهایی یکسان است. همان مثال خرید گوشی موبایل که در نهایت شما آن محصول را می خرید و انتخاب رنگ، تفاوتی جزئی است.
طراحی کاری پر تنش و پیچیده است. فاکتورهای زیادی را باید در آن در نظر گرفت. با این حال اگر این نکات را در ذهن داشته باشید، کار آسان‌تری خواهید داشت و موثر تر خواهد بود و امیدوارانه از کارتان لذت خواهید برد. پس در زمان طراحی محصول حیاتی است که طرز کار ذهن افراد را در نظر داشته باشید. از بینش تا کارایی های حافظه و تصمیم گیری های ناخودآگاه. خلق محصولی موفق، نیازمند دانش کافی از روانشناسی مردم است. طراحی شما باید همسو با مخاطبان تان باشد و به شکلی موثر با آنها ارتباط برقرار کند. در طراحی های تان از عوامل پیش‌بینی نشدنی بهره ببرید و به یاد داشته باشی که غیر قابل پیش بینی بودن باعث ترشح دوپامین می شود و مردم را به تکرار رفتار دوپامین ساز تشویق می کند. همین موضوع است که شبکه های اجتماعی اینقدر هیجان انگیز و اعتیاد آور است. هیچ وقت نمی دانید چه کسی پست اینستاگرام شما را لایک می کند یا چه کامنتی روی آن خواهد گذاشت. بنابراین حیاتی است که در طراحی محصول تان از عناصر غافلگیر کننده ای استفاده کنید که کاربران تان را به بازگشت تشویق کند.

مجید حفیظی
مجید حفیظی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :