0


معرفی نرم افزار فتوشاپ

دسته بندی ها : گرافیگ 30 تیر 1398 مجید حفیظی 4343 بازدید
آیکون فوتوشاپ

تاریخچه و معرفی نرم افزار فتوشاپ

در سال ۱۹۸۸ دو برادر به نام‌های جان و توماس نول، که در تاریک خانه عکاسی پدرشان متعادل کردن رنگ عکس‌های سیاه و سفید را آموخته بودند، توانستند با سیستم عامل مکینتاش Apple II plus برنامه‌ای بنویسند که قابلیت ادیت یا تغییر جرئی عکس‌ را داشته باشد، که البته این کار برای تهیه عکس‌های پایان‌نامه دکترای توماس بود. بعد از مدتی نیاز به تغییر و ویرایش بیشتر و بهتر عکس‌ها باعث نوشتن برنامه‌ای شد که چندی بعد با نام فتوشاپ به دنیا معرفی شد. سال ۱۹۹۰ حق امتیاز این نرم افزار به کمپانی ادوبی (Adobe) واگذار و به بازار عرضه شد.

فتوشاپ اولین بار برای سیستم عامل مکینتاش اپل عرضه شد و از نسخه ۲ برای ویندوز هم عرضه شد.

هدف اولیه این نرم افزار آماده کردن عکس‌ها برای چاپ روی کاغذ بود، اما همراه با پیشرفت و فراگیر شدن علم گرافیک و استفاده از نرم‌افزار برای بالا بردن دقت گرافیست‌ها، فتوشاپ نیز ویژگی‌های جدیدی را در نسخه‌های مختلف طی سال‌ها به کاربرانش ارائه کرد.

در همین دوران بود که تبلیغات دیجیتال، بنرهای متحرک، گیف‌های تبلیغاتی، طراحی سایت و … نیز با گسترش استفاده از اینترنت باب شد و برنامه‌نویسان شرکت ادوبی به این فکر افتادند که فیچرهای جدیدی برای ذخیره کردن تصاویر ساخته شده با فرمت‌های مختلف به فتوشاپ اضافه کنند تا علاوه بر چاپ، برای فضای وب نیز بتوان از این تصاویر کمک گرفت.

با محبوب شدن این نرم افزار گرافیکی استفاده از آن نیز ساده‌تر شد تا جایی که افراد مبتدی هم توانستند با کامپیوترهای شخصی و خانگی کارهای گرافیکی خلاقانه‌ای ایجاد کنند، از رتوش، سیاه و سفید کردن و بریدن قسمتی از عکس‌های خانگی گرفته تا اصلاح رنگ و طراحی پوستر و کارت ویزیت.

امروزه کاربرد این نرم افزار در صنعت چاپ بسیار چشمگیر است و همچنان یکی از ابزارهای محبوب برای طراحی تراکت‌های تبلیغاتی، پوستر، بروشور، مجله و … است.

طراحی حرفه‌ای با فتوشاپ نیز کار چندان دشواری نیست چرا که علاوه بر کلاس‌های آموزشی متعدد در سطوح مختلف، ویدئوهای زیادی در اینترنت وجود دارد که افراد می‌توانند به واسطه آنها استفاده از ابزارهای مختلف و اصلاح رنگ و نور را به صورت حرفه‌ای انجام دهند یا عکس‌های مختلف را در غالب یک پوستر در کنار هم مونتاژ کنند و حتی نقاشی دیجیتال بکشند. البته کار با فتوشاپ مانند همه حرفه‌های دیگر به تمرین و ممارست و اندکی پشتکار نیاز دارد. ‎

ویژگی دیگری که به این نرم افزار اضافه شد قابلیت انتقال فایل‌های لایه باز آن به نرم افزارهای گرافیکی دیگر و تغییر آنها در نرم افزار جدید است.

از نمونه طرح هایی که توسط سایت فراپیک با فتوشاپ ساخته شده اند می توان به:

موکاپ جعبه

پوستر لایه باز رمضان

لایه باز نوروز

اشاره کرد.

در مطالب بعدی وبلاگ فراپیک به جزئیات بیشتر این نرم افزار گرافیکی کاربردی می‌پردازیم و البته معرفی سایر نرم‌افزارهای این حوزه.

مجید حفیظی
مجید حفیظی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :