0


روانشناسی رنگ در طراحی

دسته بندی ها : گرافیگ 20 مرداد 1398 مجید حفیظی 1974 بازدید
روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ در طراحی

رنگ، عنصری که بر نحوه تفکر، احساس و رفتار ما تأثیر می گذارد.

در طراحی گرافیک، رنگها به قسمتی از طرح که توجه ما را جلب میکند و تفسیر ما از عناصر به کار رفته در طراحی تأثیر می گذارد. بنابراین به عنوان یک گرافیست، مهم است که بدانیم رنگ ها چگونه کار می کنند و ما چطور می توانیم از قدرت آنها استفاده کنیم.

احتمالاً شما معنی برخی رنگ های اصلی مانند قرمز که به معنای خطر است، آگاه هستید، اما وقتی صحبت از رنگ می شود، برداشت افراد، بیشتر شخصی ست. که معمولاً تحت تأثیر تجربیات، وقایع و پیشینه فرهنگی قرار دارد. با این وجود، کلیات و الگوهای رایج در مورد برداشت مردم در مورد رنگ، موضوعی ست که ما در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

معنی رنگ ها چیست

درک اینکه چه رنگ هایی در فرهنگ های مختلف چه معانی دارد، می تواند به جلوگیری از سوء تفاهم ها در بین مردم کمک کند. به عنوان مثال، در بیشتر فرهنگ ها، رنگ سفید رنگی است که عروس ها برای عروسی ها و رنگ سیاه را عزاداران برای مراسم تشییع جنازه می پوشند. اما در هندوستان، عروس ها قرمز می پوشند و افراد در عزاداری لباس سفید می پوشند.

در اینجا معنی برخی رنگ های محبوب برای فرهنگ های مختلف را خواهیم دید:

 

قرمز

Image result for màu đỏ ở trung quốc

در بیشتر فرهنگ ها، قرمز نمادی از علائم خطر، خون و توقف است. در فرهنگ هند، قرمز رنگی قدرتمند است که به معنای ترس، آتش، ثروت و قدرت، خلوص، باروری، عشق و زیبایی است. در آفریقای جنوبی، رنگ قرمز با عزاداری همراه است و بخش قرمز روی پرچم این کشور نشانگر فداکاری هایی است که در طول مبارزه برای استقلال انجام داده اند. در سنت تایلند، هر روز هفته یک رنگ خاص دارد و نماد یک خدای خاص است. رنگ قرمز برای یکشنبه ها و در ارتباط با سوریا، خدای خورشید است. در چین، قرمز نشانگر جشن و به معنای شانس، سعادت، خوشبختی و زندگی طولانی است.

 

آبی

Image result for Canoa

در کشورهای غربی، رنگ آبی به معنای احساس غم و اندوه است و یک رنگ مردانه است و نشانگر تولد یک پسر. برعکس در چین، آبی رنگ زنانه است. در کشورهای خاورمیانه رنگ آبی به عنوان رنگ ایمنی و محافظت شناخته می شود و نمادی از بهشت، معنویت و جاودانگی ست.

 

سبز

سبز رنگ ملی ایرلند است که نشانه خوشبختی، شمشیربازی، روز سنت پاتریک است. در کشورهای غربی رنگ سبز نشانگر بهار، پول، بی تجربگی، حسادت و حرص و آز است. بیشتر فرهنگهای آسیایی رنگ سبز را نشانه زندگی جدید و ابدی، باروری، جوانی، سلامتی و رفاه می دانند.

 

زرد

Image result for tulip

در فرهنگ فرانسه، رنگ زرد نشانگر حسادت، خیانت، ضعف و تضاد است. در قرن ۱۰، فرانسوی ها در خانه های خیانتکاران و جنایتکاران را با زرد رنگ می کردند. در آلمان، رنگ زرد نماد حسادت است. در کشورهای آفریقایی، رنگ زرد به دلیل شباهت زیاد به طلا به افراد درجه بالا نسبت داده می شود. در ژاپن، رنگ زرد نشان دهنده شجاعت و ثروت است.

 

صورتی

Image result for pink photo

صورتی در فرهنگ های غربی به عنوان رنگ زنانگی، عشق، و تولد دختر شناخته شده است. بسیاری از کشورهای شرقی نیز صورتی را به همین معنی می دانند. با این حال در ژاپن، صورتی بیشتر یک رنگ مردانه است تا یک رنگ زنانه. در چین، رنگ صورتی قبل از زمانی که توسط غربی ها وارد فرهنگ چین شود، حتی به عنوان رنگ شناخته نمی شد. معادل چینی کلمه صورتی به معنای “رنگ خارجی” است.

به راحتی می توان رنگ ها را با درک شخصی و فرهنگی مردم مرتبط دانست و اگر برای افرادی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند، وب سایت، تصاویر گرافیکی و .. طراحی می کنیم، بهتر است یک دقیقه وقت بگذاریم و رنگهایی که استفاده می کنیم را انتخاب کنیم.

اگر برای مشتری چینی چیزی طراحی می کنیم، بهتر است از رنگ صورتی به نفع قرمز یا سبز استفاده کنیم. در همین حال، مشتریان در کشورهای خاورمیانه رنگ آبی و ژاپنی ها رنگ زرد را دوست دارند.

 

زنان و مردان چه رنگ هایی را دوست دارند

بنا بر پروژه تحقیقاتی Color Assignment، زنان و مردان در هنگام انتخاب رنگ ترجیح های مختلفی دارند. این پروژه نشان می دهد که همه زنان و مردان رنگ آبی را دوست دارند. ۲۳٪ از خانم ها بنفش را دوست دارند. اما به نظر می رسد مردان به رنگ بنفش علاقه ای ندارند.

تحقیقات دیگری که در مطالعات مربوط به درک رنگ و ترجیحات رنگ انجام شده است، نشان داده است که وقتی صحبت از سایه ها و رنگ ها می شود، مردان رنگ های جسورانه و تند را ترجیح می دهند.در حالی که زنان رنگ های ملایم تر را دوست دارند.

Image result for women colors

 

رنگ در بازاریابی آنلاین

رنگ تأثیر زیادی در نحوه صرف هزینه بازاریابی آنلاین دارد. محققان در مطالعه‌ای تحت عنوان “تأثیر رنگ بر بازاریابی”، دریافتند که رنگ، دلیل اصلی خرید یک محصول برای ۸۵٪ خریداران بوده است.

نیل پاتل که یک وبلاگ نویس است، دریافت که وقتی دکمه تماس را در صفحه اصلی خود از آبی به زرد تغییر داد، تماس های او ۳۸ درصد افزایش یافت.

پروژه تحقیقاتی Color Assignment، ارتباط کلمات و رنگ ها را مورد بررسی قرار داد و به این نتایج رسید:

اعتماد: بیشتر شرکت کنندگان آبی را انتخاب کردند (۳۴٪) و پس از آن سفید (۲۱٪)

امنیت: بیشتر افراد رنگ های آبی (۲۸٪) و سپس سیاه (۱۶٪) را انتخاب کردند

سرعت: قرمز با ۷۶٪ برنده شد

کیفیت بالا: مشکی ۴۳٪ و سپس آبی (۲۰٪)

ارزان بودن: نارنجی در رتبه اول (۲۶٪)، و پس از آن زرد (۲۲٪)

فناوری پیشرفته: تقریباً به طور مساوی بین رنگ سیاه (۲۶٪) و آبی و خاکستری (هر دو ۲۳٪) تقسیم شد

قابلیت اطمینان: آبی (۴۳٪) و سپس سیاه (۲۴٪)

شجاعت: بنفش (۲۹٪)، سپس قرمز (۲۸٪)

ترس / ترور: قرمز (۴۱٪) و پس از آن سیاه (۳۸٪)

سرگرم کننده: رنگ برتر نارنجی (۲۸٪) بود و پس از آن زرد (۲۶٪)

بنابراین چه نتایجی از این یافته ها داریم؟

هنگام ایجاد یک وب سایت جدید یا طراحی یک پوستر، شناخت بازار هدف یا مخاطبان مهم است. اگر بازدید کنندگان شما بیشتر مرد هستند، ترکیب رنگ هایی را در طراحی خود انتخاب کنید که مردان ترجیح می دهند (آبی، سبز، سیاه) و به عنوان مثال اگر میخواهید مضامینی مثل اعتماد، کیفیت بالا و فناوری پیشرفته را در طرح تان نشان دهید باید از رنگ هایی استفاده کنید که نشان دهنده این مضامین باشند.

اگر مخاطبان شما عمدتاً خانم ها هستند و محصولات پر فروشی را می فروشید، باید از رنگهایی استفاده کنید که خانم ها (آبی، بنفش، سبز) آنها را دوست دارند و از رنگ هایی که نشان دهنده ارزان قیمت بودن است خودداری کنید.

 

انتخاب رنگ در پروژه بعدی شما

رنگ به شدت بر نحوه تفکر و احساس ما تأثیر می گذارد و مهم است که در هنگام ایجاد یک طرح، تاثیر رنگ ها را بدانیم. این در حالی ست که سلیقه های شخصی، پیشینه فرهنگی و حتی جنسیت، میتواند بر انتخاب رنگ ها تاثیرگذار باشد. بنابراین ضروری است که هنگام برنامه ریزی برای طراحی این عوامل را در نظر داشته باشیم.

مجید حفیظی
مجید حفیظی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :