0


نرم افزارهای پر کاربرد ادوبی

دسته بندی ها : گرافیگ 20 مرداد 1398 مجید حفیظی 3534 بازدید
adobe

نرم افزارهای پر کاربرد ادوبی

متن‌هایی که برای وبلاگ فراپیک نوشته می‌شوند عمدتا درباره نرم افزاهای گرافیکی یا حوزه‌های مرتبط به این دانش و هنر است، آنچه در ادامه می‌خوانید نیز درباره نرم افزارهای ساخته شده در کمپانی ادوبی است که همه به نوعی، مستقیم یا غیر مستقیم، به این هنر ارتباط دارند. متن پیش رو درباره تعدادی از این نرم افزارهاست که بیش از سایر محصولات ادوبی شناخته شده‌اند و البته کار با آنها را نیز به سادگی می‌تواند یاد گرفت.

 

 

فتوشاپ

فوتوشاپ

نرم افزار فتوشاپ (photoshop) یکی از پرطرفدارترین نرم افزارهای گرافیکی است و بیش از ۹۰ درصد طراحان و گرافیست‌ها به نوعی با آن سروکار دارند.

از این نرم افزار برای ادیت و اصلاح رنگ و نور عکس استفاده می‌شود و همچنین طرح‌هایی که برای چاپ کشیده شده‌اند. فتوشاپ اولین بار برای سیستم عامل مکینتاش اپل عرضه شد و از نسخه ۲ برای ویندوز هم عرضه شد. در محیط فتوشاپ عکس‌ها بر اساس پیکسل تعریف شده‌اند، به این معنی که تغییر سایز عکس باعث به هم خوردن کیفیت و وضوح تصویر می‌شود. در این نرم افزار  چند مود رنگی تعریف شده است و مهمترین آنها RGB و CMYK  است. مود اول (RGB) برای نمایش عکس روی صفحه‌هایی است که از خود نور دارند، مانند موبایل و تلویزیون، مود دوم برای موارد چاپی استفاده می‌شود و چهار رنگ آن با رنگ‌های کارتریج پرینتر همخوانی دارد.

 

ایلاستریتور

ایلاسترتور

نرم افزار ایلاستریتور (Illustrator) را می‌توان جامع‌ترین نرم افزار گرافیکی ساخته شده در کمپانی ادوبی دانست. برنامه محیط آن براساس فرمول ریاضی نوشته شده است و طرح‌ها در آن برپایه بردار یا همان وکتور کشیده می‌شوند. وکتورها با بزرگ و کوچک شدن به راحتی منطبق می‌شوند، یعنی تغییر سایز تاثیری بر کیفیت و وضوح طرح‌ها ندارد.

به دلیل آزادی تغییرات در سایز طرح‌ها، از این نرم‌افزار برای طراحی بروشور، کاتالوگ و پوسترهای تبلیغاتی در ابعاد بزرگ میتوان استفاده کرد.

 

این‌دیزاین

این دیزاین

نرم افزار Adobe InDesign محصول دیگری از این کمپانی است که برخلاف دو محیط گفته شده در بالا، کاری به طراحی یا ادیت عکس ندارد. این‌دیزاین محیطی است برای گردآوری و کنار هم قرار دادن متن‌ها و عکس‌های آماده شده. متن‌ها و عکس‌ها را در محیط این‌دیزاین برای طراحی و صفحه‌بندی می‌توانید کنار هم قرار می‌دهند تا برای چاپ آماده شوند. فایل‌های Id یا ساخته شده در این نرم افزار برای طراحی مجله، بروشور، روزنامه، سررسید و موارد مشابه است.

پریمیر

نرم افزار پریمیر (Adobe Premiere) نیز مانند اکثر برنامه‌های کمپانی ادوبی مخصوص طراحی است اما طراحی صدا و تصاویر متحرک، درواقع نرم افزاری شنیداری و دیداری دیجیتال. فایل‌های ویدئویی با فرمت‎‌های مختلف در این نرم افزار باز می‌شوند و می‌توان با استفاده از ابزارها و فیچرهای آن، فایل‌ها را به یک فیلم سینمایی تبدیل کرد. پروژه‌های ادیت، تدوین فیلم و ویدئو و همچنین اضافه کردن جلوه‌های ویژه را می‌توان در نرم افزار Premiere انجام داد.

این نرم افزار قابلیت ذخیره فرمت‌های مختلف را دارد تا پخش ویدئوهای ساخته شده روی دستگاه‌های مختلف صوتی و تصویری امکان پذیر باشد.

 

 

افتر افکتس

نرم افزار ادوبی افتر افکتس (After Effects) همانطور که از نامش مشخص است با ایفکت یا همان جلوه‌های ویژه سروکار دارد. محیط این نرم افزار مانند پریمیر با صدا و تصویر سروکار دارد اما علاوه بر ادیت و تدوین ساخت پروژه تازه، ویژگی‌هایی می‌توان به تصاویر اضافه کرد که وجود نداند و همچنین می‌توان با After Effects شخصیت‌های دوبعدی یا ‌۲D خلق کرد و به آنها حرکت و صدا اضافه کرد.

 

ادوبی ایکس‌دی

ادوبی ایکس دی یا adobe experience design (Adobe XD) یکی از آخرین محصولات کمپانی ادوبی است، نرم افزاری شبیه به فوتوشاپ، اما بیشتر به منظور طراحی رابط کاربری (UI و UX) و ساخت Prototype.  در این نرم افزار، که مانند ایلاستریتور بر اساس بردار یا وکتور طراحی شده است، می‌توانید آرت بردهای خود را رسم کنید و مانند سایت دسترسی به صفحه‌های مختلف را نیز ببینید، در واقع پیش نمایش سایتی که قصد طراحی آن را دارید.

در آپدیت جدید ادوبی ایکس دی کاربر می‌تواند برای خود پلاگین بسازد و با دسترسی به فروشگاه‌های مختلف از کیت‌های آماده نیز استفاده کنید. فایل‌هایی که در این نرم افزار ذخیره می‌شوند پسوند Xd دارند.

 

شما میتوانید وکتور لوگو های معرفی شده را به صورت وکتور از اینجا دانلود نمایید.

 

 

مجید حفیظی
مجید حفیظی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :