0


Smart Object چیست؟

دسته بندی ها : آموزش 2 شهریور 1398 مجید حفیظی 3458 بازدید

Smart Object چیست؟ چگونه می توان از Smart Object در فتوشاپ استفاده کرد؟

در اصل، Smart Object راهی برای استفاده عالی از لایه های فتوشاپ است، به طوری که هر کاری با آن لایه انجام دهید، هرگز اندازه و کیفیت اصلی خود را از دست نخواهد داد.

در ادامه خواهیم دید که چقدر می توانیم با این ویژگی خارق العاده کار کنیم.

شما می توانید هر عکس یا وکتوری را به طرح فتوشاپ خود اضافه کنید و آن را کوچک و بزرگ کنید بدون اینکه کیفیت خود را از دست بدهد. در واقع باید وکتور یا عکسی که میخواهید این خصوصیت را داشته باشد، به یک Smart Object تبدیل کنید.

 

بیایید یک نمونه ببینیم تا بتوانیم با کارکرد “Smart Object” آشنا شویم.

در اینجا من وکتور مقبره حافظ را در ایلاستریتور دارم.

من با زدن دکمه های CTRL + C طرح وکتور را کپی می کنم، سپس به فتوشاپ می روم و دکمه های CTRL + V را می زنم و با این کار طرح وکتور را در فتوشاپ paste می کنم.

با این کار یک پنجره ظاهر می شود که ۴ گزینه smart object، pixel، path و shape layer برای انتخاب دارد.

 

ما گزینه smart object را انتخاب می کنیم.

همانطور که می بینید طرح وکتور ما با کیفیت دیده می شود.

مقبره حافظ

حالا اگر به سراغ پنل لایه ها برویم، در گوشه ی پایین این لایه، یک آیکون کوچک دیده می شود که نشان می دهد این لایه یک smart object است.

حالا دکمه های CTRL + T را می زنیم و وکتورمان را تا جایی که امکان دارد کوچک می کنیم و سپس دکمه Enter را فشار می دهیم. دوباره دکمه های CTRL + T را فشار می دهیم و وکتورمان را تا حد ممکن بزرگ می کنیم. در اینجا می بینید که کیفیت و وضوح شیء کاملا مانند قبل از کوچک کردن آن است.

اگر شما در مرحله قبل، گزینه ی pixel را انتخاب کرده باشید، با کوچک کردن و سپس بزرگ کردن شیء، کیفیت آن کاملا از دست خواهد رفت و حتی ممکن است بعضی از رنگ ها را هم از دست بدهید. به این حالت اصطلاحا  pixelate گفته می شود.

بیایید دلیل این موضوع که چرا یک شیء هنگام تبدیل شدن به smart object، اطلاعات خود را از دست نمی دهد، در حالیکه یک لایه معمولی، برخی از آنها را از دست می دهد را بررسی کنیم.

وقتی شما یک طرح وکتور را به صورت smart object از برنامه ی ایلاستریتور به فوتوشاپ می آورید، تمام خصوصیات آن از جمله مختصات برداری و رنگ ها، درون smart object جاسازی می شود و هنگام ویرایش آن، به اطلاعات وکتور اصلی مراجعه می شود.

 

حال می خواهیم در مورد ۱۰ نکته smart object در فتوشاپ که لازم است بدانید، صحبت کنیم.

۱ – ساختن smart object

smart object را می توان از چند طریق ایجاد کرد:

روش اول:

همان طور که در بالا توضیح دادم، می توانید یک طرح وکتور را از برنامه ایلاستریتور کپی کنید و به عنوان یک smart object در فتوشاپ paste کنید.

روش دوم:

می توانید یک تصویر پیکسلی (Raster) را باز کنید و یا یک شکل را در فتوشاپ بکشید (مثلا با ابزار pen) و در پنل لایه ها (Layers) با راست کلیک روی لایه مورد نظر، گزینه ی Convert to Smart Object را انتخاب کنید.

 

۲ – حفظ کیفیت تصویر Raster

حفظ کیفیت لایه شما یکی از مهمترین ویژگی های Smart Objects است. کار با لایه های تصویر پیکسلی در داخل فتوشاپ می تواند بسیار مخرب باشد. حتی موارد ساده مانند چرخش لایه ها با ابزار Free Transform می تواند باعث از دست رفتن کیفیت تصویر شود. هنگامی که یک لایه پیکسلی را به یک Smart Object تبدیل می کنید، فتوشاپ یک فایل به smart object لینک می کند که حاوی اطلاعات لازم از طرح شماست. به این ترتیب، بدون توجه به چند بار تغییر اندازه لایه Smart Object، می تواند کیفیت اصلی تصویر را حفظ کند. این کار شبیه به کار با وکتور است، اما با یک تفاوت، بزرگ کردن اندازه ی یک smart object بیشتر از اندازه اصلی آن، منجر به از بین رفتن کیفیت آن می شود.

 

۳ – ذخیره ی تنظیمات Free Transform

یکی از موارد جالب در مورد Smart Object ها این است که چگونه آنها گزینه های Free Transform را که برای آنها اعمال می کنید ذخیره می کنند. مثلاً اگر یک Smart Object را با ابزار distort  تغییر بدهید و آنرا اعمال کنید، در صورت نیاز این تغییرات قابل دسترس هستند و دوباره می توانید آنها را تنظیم کنید.

 

۴ – منبع اشتراکی

اگر یک وکتور یا تصویر پیکسلی را به صورت smart object در یک طرح فتوشاپ کپی کنید، و چندین بار از آن کپی بگیرید، با تغییر در پرونده منبع مشترک آنها، این تغییرات در همه ی آن کپی ها اعمال خواهد شد.

 

۵ – گزینه ی Smart Object Via Copy

اگر می خواهید یک Smart Object را کپی کنید اما می خواهید مطمئن شوید که این دو کپی با یک منبع مشترک در ارتباط نیستند، باید از ویژگی Smart Object Via Copy استفاده کنید. با این کار می توانید لایه کپی دوم را از  Smart Objectاصلی جدا کنید و دیگر تغییرات روی نسخه ی اصلی بر روی این نسخه اعمال نمی شود. تنها ضرر این تکنیک این است که باعث افزایش سایز فایل شما می شود.

 

۶ – جایگزین کردن محتوا

جایگزینی محتوای یک Smart Object بسیار ساده است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که روی تصویر کوچک لایه در پنل لایه ها دوبار کلیک کنید و فایل منبع باز شده در پنجره جدید را ویرایش کنید. اگر از ابزارهای Transform برای تغییر و چرخش Smart Object خود استفاده می کنید، این ویژگی برای شما بسیار مفید خواهد بود.

 

 ۷ – Linked Smart Objects

این ویژگی در بروزرسانی نسخه ی Photoshop CC 14.2 معرفی شده است و امکان استفاده از سورس های خارجی (وکتور یا تصویر) را برای Smart Objects فراهم می کند. این ویژگی دارای چندین مزیت است، اما یکی از بزرگترین مزیت هایش این است که می توانید از یک تصویر یا طرح وکتور به عنوان یک Linked Smart Objects در چند فایل فتوشاپ استفاده کنید. اگر بعداً وکتور یا تصویر اصلی را تغییر دهید، به طور خودکار در تمام پرونده های فتوشاپ شما به روز می شود. یکی دیگر از مزیت های مهم Linked Smart Objects این است که اندازه فایل فتوشاپ شما را افزایش نمی دهند.

 

۸ – لایه های متن را به Smart Object تبدیل کنید

لایه های متن را می توان بدون آنکه از کیفیت آنها کم شود کوچک و بزرگ کرد و یا آنها را چرخاند، اما به طور پیش فرض آنها را نمی توان با ابزار هایی مثل Distort و یا Perspective تغییر داد. پس بهترین راه برای ویرایش آنها، تبدیل آنها به Smart Objects است. این امر باعث می شود تمام امکانات Transform امکان پذیر شود و به شما امکان دسترسی به متن قابل ویرایش در داخل Smart Object را می دهد.

 

۹ – استفاده از Smart Filter ها

یکی دیگر از مزیت های بزرگ Smart Object این است که آنها فیلترها را به Smart Filter تبدیل می کنند. شما می توانید این افکت های قابل ویرایش را به صورت جداگانه کنترل و دوباره ویرایش کنید. فقط چند فیلتر وجود دارد که نمی توانید به عنوان یک Smart Filter استفاده کنید، که یکی از این فیلترها Vanishing Point است.

 

۱۰ – Smart Filter Mask

هنگامی که شما شروع به استفاده از فیلترهای هوشمند می کنید، یک مستطیل سفید اضافی در زیر تصویر کوچک لایه در پنل Layers مشاهده خواهید کرد. این یک لایه ی ماسک Smart Filter است. شما می توانید از آن برای ماسک کردن افکت های یک لایه ی خاص که بر روی آن فیلترها هوشمند اعمال شده است استفاده کنید.

 

Smart Object ها ابزاری فوق العاده قدرتمند در فتوشاپ است. از آن می توانید برای سرعت بخشیدن به طراحی تان، حفظ کیفیت تصاویر و کاهش اندازه فایل مورد استفاده تان استفاده کنید. امیدوارم که این مطلب برایتان مفید باشد و بتوانید از این نکات برای بهبود روش کار با Smart Objects در فتوشاپ استفاده کنید.

مجید حفیظی
مجید حفیظی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :