0


اصول طراحی لوگو

دسته بندی ها : گرافیگ 11 شهریور 1398 مجید حفیظی 5243 بازدید
اصول طراحی لوگو

لوگو، در دنیای پررونق دیجیتال مارکتینگ این روزها، حرف مهمی برای گفتن دارد و به نوعی شناسنامه گویای کسب و کار است که تنها با طرح و رنگ با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و باعث ایجاد تفاوت در بین رقبا می شود. این عنصر ماندگار برندها و کسب و کارها را می‌توان زبان بین‌المللی آن برند به حساب آورد، اما لوگوی یک برند زمانی ماندگار می‌شود که اصول طراحی درمورد آن رعایت شده باشد. این اصول با سایر مواردی که در طرح‌های گرافیکی باید رعایت شود، تفاوت زیادی ندارند، اما اهمیت لوگو است که حساسیت رعایت آنها را بیشتر می‌کند.

 

 

اصول طراحی لوگو:

همانطور که در بالا و در متن اصول طراحی گرافیک اشاره کردیم، این اصول کمابیش یکسانند، با این حال مواردی را که برای طراحی لوگو لازم است، چه از منظر گرافیکی چه مارکتینگ، بار دیگر یادآوری می‌کنیم.

اصول دیجیتال مارکتینگ در طراحی لوگو:

  • گرافیست باید درباره ماهیت برند آگاهی داشته باشد و بداند مخاطب‌های این کسب و کار چه افرادی خواهند بود، پیر یا جوان، زن یا مرد، دانش‌آموز یا کارمند و این دست تقصیم‌بندی‌ها. علاوه بر این با فرهنگ جامعه مخاطب نیز آشنا باشد و علایق، سرگرمی، سطح تحصیلات و … آنها را بشناسد. به یاد داشته باشید ، این وظیفه مشتری نیست که الزامات مربوط به لوگو را به شما بدهد، شما طراح هستید.
  • بعد از آن باید به کلمه‌ها و طرح‌هایی فکر کرد که به خوبی کسب و کار مورد نظر را توصیف کنند همچنین المان‌ها و عناصری که هر یک دربردارنده ماهیت برند یا کسب و کار باشند، به عنوان مثال برند قرار است نشان دهنده یک شرکت حمل و نقل باشد یا غذای رژیمی؟ به قول یک طراح مشهور، طرح یک لوگو (بطور مستقیم) باعث فروش یک تجارت نمی شود، به آن هویت می بخشد.
  • طرح‌های اولیه خود را به افراد مختلف نشان دهید و بازخورد آنها را به خاطر بسپارید، چند درصد این افراد بدون آگاهی از اسم و حوزه فعالیت برند، به ماهیت آن پی بردند؟ نظر این افراد برای بازنگری طرح‌ها به شما کمک خواهد کرد.
  • به موارد استفاده لوگو فکر کنید، قرار است طراحی شما صرفا روی سربرگ و کارت ویزیت چاپ شود یا درابعاد وسیع برای نصب روی دیوار طراحی شود.

 

اصول گرافیکی در طراحی لوگو:

  • سادگی و به یادماندنی بودن:

یکی از اصولی که در این زمینه اهمیت زیادی دارد، سادگی است چرا که طرح شما در قالب لوگو تنها چند ثانیه فرصت دارد تا نظر مخاطب را به خود جلب کند. اگر طرح پیچیده باشد و المان‌های زیادی در آن وجود داشته باشد باعث گیج شدن مخاطب می‌شود، درنتیجه در ذهن او نمی‌ماند و تلاش شما بی‌فایده خواهد بود، از این رو اصل سادگی را رعایت کنید. برخی از شرکت های معروف با لوگو های نسبتاً شلوغ شروع به کار کردند، اما با گذشت زمان لوگوی خود را به ساده ترین شکل تغییر دادند. یک لوگو باید به اندازه ی ساده باشد که بدون از دست دادن جزئیات در اندازه های مختلف قابل مشاهده باشد.

در این تصویر تکامل رو به سادگی لوگوی شرکت اپل را خواهیم دید:

 

  • تعادل و توازن

رعایت اصل تعادل به این معنی نیست که طرح شما حتما باید قرینه باشد یا قسمت چپ و راست تصویر مانند هم باشند، اما با رعایت نسبت طلایی و اصل سادگی می‌توانید طرحی چشم‌نواز ارائه دهید که هنگام اجرا روی کارت ویزیت، سربرگ، انواع بسته بندی و حتی در ابعاد بزرگ، با کادر اطرافش در تناسب باشد.

 

  • سازگاری بصری

توجه به این نکته که لوگویی که طراحی می کنید ممکن است در جاهای مختلفی استفاده شود، بسیار ضروری ست. از روی کارت ویزیت و بیلبورد گرفته تا صفحه نمایش تلفن های هوشمند.

تلفن های هوشمند دارای نمایشگرهایی با وضوح بالایی هستند و به همین ترتیب نیاز به لوگوهایی با تراکم پیکسلی بسیار بالا دارند. از این رو برای حذف محدودیت های تصاویر پیکسلی، طراحی یک لوگو به صورت وکتور امری ضروری است زیرا طرح های وکتور می توانند در ابعاد بی نهایت بزرگ شوند بدون اینکه کیفیت خود را از دست بدهند.

 

  • تایپوگرافی

برای طراحی یک لوگوی بیاد ماندنی و ارزشمند، استفاده از تایپوگرافی بسیار مهم است. توصیه می شود که از فونت های رایج و پیش فرض سیستم عامل خودداری کنید. این کار باعث می شود که لوگوی طراحی شده کاملا عادی و خسته کننده جلوه کند.

چند بار شما لوگویی که با فونت “هما” طراحی شده است را دیده اید و فکر کرده اید، جالب است؟

از این رو ، سعی کنید به دنبال تایپوگرافی های سفارشی باشید. یک تایپوگرافی زیبا و خاص به شما کمک می کند تا لوگوی شما از ویژگی های برجسته و خاطره انگیز برخوردار شود.

 

  • طراحی تک رنگ

لوگوها در جاهای مختلفی استفاده می شوند که برخی از آنها بسیار کوچک هستند، مانند کارت ویزیت. در چنین مقیاس کوچکی، تشخیص تفاوت بین رنگ های مختلف بکار رفته می تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین، ضروری است که یک لوگو در رنگ های محدود یا سیاه و سفید به همان اندازه تأثیر گذار باشد.

یک رویکرد عالی برای طراحی لوگو، ترسیم کردن شکل اولیه آن به رنگ سیاه و سفید است تا ببینیم  چقدر تمیز به نظر خواهد آمد. اضافه کردن رنگ در مراحل شروع فرآیند طراحی می تواند به زمان طراح اضافه کند.

طراحی ابتدایی به صورت تک رنگ، به شما امکان می دهد تا روی ترکیب ابتدایی طراحی تمرکز کنید.

 

  • میراث برند

همیشه مراقب باشید که هنگام طراحی یک لوگوی جدید برای یک برند موجود، به میراث برند احترام بگذارید.

بسیاری از شرکت ها به دنبال یک لوگوی جدید هستند تا به مشتریان بگویند که با گذشت زمان در حال تحول هستند.

بسیاری از طراحان، استراتژی “ساده سازی” را پیش می برند و تاریخ و ظرافت های لوگوی قبلی را فراموش می کنند. مثال خوبی از این موضوع، طراحی مجدد لوگوی شرکت Black & Decker است.

این لوگوی قدیمی Black & Decker است.

 

این لوگو معرف شرکتی ست که ابزارهای قدرت و لوازم سنگین تولید می کند. جسورانه است و پیامی از استحکام را منتقل می کند.

اما لوگوی جدید در جهتی اشتباه گام برداشته است.

یک فونت جسورانه و سنگین، با یک فونت ظریف که به نظر می رسد sans-serif است جایگزین شده است. علامت & با یک علامت ساده ی + جایگزین شده است. بدترین تغییر حذف نماد پیچ و مهره است. و اینکه هیچ چیز مشترک و مشابهی بین لوگوی قدیمی و جدید وجود ندارد و با این تغییرات، لوگوی جدید برای یک شرکت تولید کننده ی محصولات زیبایی و بهداشتی مناسب بنظر می رسد.

 

  • رعایت اصول رنگ شناسی

مهم است که رنگ انتخابی شما برای لوگو با طرح و ماهیت شرکت همخوانی داشته باشد. رنگ مورد استفاده در لوگوی صنعت مواد غذایی، پوشاک بچه‌گانه، محصولات دوستدار محیط زیست یا مبلمان لوکس با هم متفاوت خواهند بود. این نکته را به خاطر داشته باشید که بهتر است حداکثر از سه رنگ استفاده کنید، همچنین رنگ یا رنگ‌های انتخابی را قابل تبدیل به هم و قابل اجرا روی زمینه تیر و روشن درنظر بگیرید.

 

 

نرم افزارهای طراحی لوگو:

برای طراحی لوگو ابتدا از روش همیشگی مداد و کاغذ استفاده کنید. طرح‌های ذهنی خود را روی کاغذ پیدا کنید، سعی کنید از پاک کن استفاده نکنید و همه طرح‌ها را نگه دارید تا به نتیجه دلخواه برسید. بعد از آن نوبت دیجیتال کردن طرح است که بتوانید آن را در فرمت‌های مختلف ذخیره کنید و در اندازه‌های مختلف چاپ کنید.

یکی از معروف‌ترین این نرم‌افزارهای گرافیکی، همانطور که قبلا هم درباره‌ آن صحبت کردیم، فوتوشاپ (Photoshop) است. نرم‌افزاری یوزر فرندلی یا همان کاربرپسند که همه گرافیست‌ها با آن آشنایی دارند. البته برای طراحی در این محیط از همان ابتدا باید به اندازه‌ها و کیفیت توجه کنید.

ایلاستریتور (Illustrator) دومین و بهترین نرم‌افزار گرافیکی برای طراحی لوگو است به دلیل اینکه پیکسل در آن نقشی ندارد و از کم شدن کیفت تصویر هم خبری نیست، این حفظ کیفیت به دلیل این است که تصاویر در این نرم‌افزار بر اساس بردار یا وکتور رسم می‌شوند و قابلیت بزرگ شدن بدون افت کیفیت را دارند.

کورل (corel) نرم‌افزار طراحی دیگری است و محیط آن شبیه به ایلاستریتور است به این معنی که طراحی‌های شما در این نرم افزار بر اساس وکتور رسم می‌شوند. این نرم افزار همه فایل‌های پیکسلی و وکتور را پشتیبانی می‌کند. فایل‌های کورل با پسوند cdr ذخیره می‌شوند و قابلیت چاپ در ابعاد بزرگ را نیز دارد.

 

بسیاری از سایت‌های گرافیکی مانند فراپیک مدل‌های متنوعی از لوگو را برای استفاده کاربران روی سایت قرار داده‌اند، فایل‌های وکتور و لایه باز برای سهولت استفاده کاربران.

 

مجید حفیظی
مجید حفیظی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :