0


تفاوت فایل های گرافیکی

دسته بندی ها : گرافیگ 6 مرداد 1398 مجید حفیظی 4712 بازدید

تفاوت فایل های گرافیکی

اگر تفاوت بین بسیاری از انواع فایل‌های تصویری را نمی‌دانید، نگران نباشید، شما تنها نیستید. برای شروع هر پروژه گرافیکی، اولین موردی که از مشتری خواسته می‌شود، لوگوی شرکت است که معمولا در جواب می‌گویند: «می‌توانید لوگو را از سایت من بردارید و دوباره بکشید؟»

برای برقراری ارتباط بهتر با طراحان، توسعه دهندگان نرم افزار و همچنین چاپخانه‌ها، گرافیست‌ها باید درک کاملی از تفاوت و نقش انواع فایل‌های تصویری داشته باشند.

 

 

وکتور (برداری) چیست؟ رَستر(bitmap) چیست؟

می‌توانیم موضوع را با شناسایی تفاوت بین دو تصویر اصلی، تصاویر bitmap و وکتور (برداری)، شروع کنیم.

تصاویر bitmap درواقع از پیکس‌های رنگی تشکیل شده‌اند و JPEGs، GIFs، PNG و تقریبا تمام عکس‌های موجود در وب و کاتالوگ‌های چاپی از انواع این تصاویرند.

از آنجا که تصاویر bitmap با تعداد ثابتی از پیکسل‌های رنگی ساخته می‌شوند، اندازه آنها بدون اینکه به وضوح آنها آسیب برسد، تغییر نمی‌کند، به همین دلیل عکس‌هایی که اندازه آنها را تغییر می‌دهیم به صورت پیکسلیت یا با وضوح کم دیده می‌شوند. بنابراین، بهتر است که فایل‌های bitmap را دقیقا به اندازه مورد نظر ذخیره کنیم تا نیازی به تغییر اندازه نداشته باشند و آسیبی به کیفیت آنها وارد نشود.

تصاویر وکتور (برداری)، به طور خلاصه، انعطاف پذیری بیشتری دارند.

انواع فایل‌های وکتور مانند EPS، AI و PDF  به جای پیکسل با فرمول‌های ریاضی ساخته می‌شوند، البته از این روش برای طراحی تصاویری استفاده می‌شود که نیاز به تغییر اندازه دارند. لوگو نیز باید با فایل وکتور ساخته شود تا در طراحی‌های کوچک مانند کارت ویزیت و سربرگ یا سطوح بزرگتر مثل سطح جت شخصی به راحتی از آن استفاده شود. درصورت لزوم یک فایل JPG یا PNG را هم برای استفاده در وب از فایل وکتور ذخیره کنید، فقط مطمئن شوید که فایل bitmap در ابعاد دقیق مورد نیاز ذخیره  می‌شود.

 

وضوح (Resolution) زیاد یا وضوح کم؟

برای تعیین اینکه آیا تصاویر bitmap شما دارای رزولوشن مناسب هستند یا نه، باید تراکم پیکسل آنها را بررسی کنید. واحد اندازه گیری رزولیشن تصاویر پیکسلی نقطه در اینچ (DPI) و یا پیکسل در اینچ (PPI) است که به تعداد پیکسل‌ها در یک اینچ از تصویر اشاره دارد. این اندازه‌گیری هنگامی اهمیت می‌یابد که شما بخواهید از این تصاویر در جایی مانند وب سایت و یا نشریات چاپی، استفاده کنید.

وب، به لحاظ تاریخی، ۷۲ نقطه یا پیکسل در هر اینچ را نمایش می‌دهد . تراکم پیکسل نسبتا کم است، اما اکثر نمایشگرهای مدرن اکنون تراکم پیکسل بالاتری را نمایش می‌دهند. گفته می‌شود که بسیاری از تصاویر در وب هنوز در محدوده ۷۲-۱۰۰ dpi قرار دارند. تصاویر bitmap با DPI حدود ۷۲-۱۰۰ ، در وب واضح به‌نظر می‌رسند اما این تصاویر برای چاپ بروشور یا بسته بندی مناسب نیستند.

تصاویری که برای چاپ در نظر گرفته می‌شوند، باید حداقل ۳۰۰ dpi باشند و تراکم پیکسل بسیار بالاتری نسبت به صفحه نمایش وب داشته باشند. به عنوان مثال اگر شما بخواهید لوگوی خود را در اندازه ۲ در ۳ سانتیمتر در بروشورتان چاپ کنید و یک تصویر ۷۲ DPI از لوگوی خود داشته باشید، باید آن را بیش از ۳ برابر اندازه بزرگ کنید تا از آن یک تصویر ۳۰۰ DPI بدست آورید. لوگوی ۷۲ DPI ممکن است بر روی مانیتور کامپیوتر شما عالی به نظر بیاید، اما هنگامی که آن را ۳ برابر بزرگ کنید و به ۳۰۰ DPI برسانید، در نسخه چاپی، کاملا پیکسلیت و بی‌کیفیت دیده خواهد شد. برای چاپ لوگو، شما باید از نسخه برداری (وکتور) لوگوی خود (EPS یا AI) استفاده کنید و یا یک تصویر بیت مپ (JPG) با ابعاد دقیق مورد نظر و با ۳۰۰ DPI ایجاد کنید.

 

تفاوت پسوند فایل‌های گرافیکی و بهترین استفاده از هر کدام

JPG

JPG (یا JPEG) یک تصویر bitmap است که برای نشان دادن عکس‌ها و تصاویر در وب استفاده می‌شود. JPG را می‌توانید در نرم افزاری مثل فتوشاپ بهینه سازی کنید تا در عین داشتن حجم کم، تصاویر با کیفیتی را نمایش دهد. در وب، فایل‌های تصویر باید حجم کمی داشته باشند تا سایت شما سریعا بارگذاری شود اما به اندازه کافی شفاف و دارای کیفیت باشند. JPG نمی‌تواند یک پس زمینه شفاف (transparent) داشته باشد.

 

PNG

PNG نوع دیگری از تصویر bitmap است. تفاوت اصلی بین PNG و JPG در این است که یک PNG می‌تواند یک پس زمینه شفاف (transparent)  داشته باشد و به طور کلی با کیفیت‌تر است. بنابراین PNG بهترین پسوند برای تصاویری مثل لوگو در وب سایت‌ها است، چرا که می‌توان آن را روی زمینه‌های رنگی قرار داد.

بهترین استفاده = لوگو، آیکون‌ها و سایر تصاویری که ترجیح می‌دهید پس زمینه شفاف داشته باشند.

 

GIF

یک تصویر GIF، نوع دیگری از تصویر bitmap است. GIF از ۲۵۶ رنگ از فضای رنگی RBG تشکیل شده است. در یک تصویر GIF، رنگ‌ها و سایه‌ها کمتر دیده می‌شوند و طبیعتا حجم کمتری هم دارند. بنابراین برای تصاویری که در آن از چند رنگ تخت استفاده می‌شود، GIF بسیار ایده آل است. البته تصاویر GIF می‌توانند پس زمینه شفاف داشته باشند.

بهترین استفاده =تصاویر گرافیکی ساده در وب، مانند دکمه ها، نمودارها و آیکون‌ها.

 

TIF

تصویر TIF(یا TIFF) یک فایل bitmap بزرگ است. تصاویر را می‌توان با کیفیت بالا ذخیره کرد و در نتیجه برای استفاده در چاپ بسیار مناسب است. در وب، به دلیل حجم زیاد باعث زیاد شدن زمان بارگذاری وب سایت شده و استفاده از آن پیشنهاد نمی‌شود.

بهترین استفاده = تصاویر و عکس‌های با کیفیت بالا برای چاپ.

 

EPS

فایل EPS، فایلی برداری (وکتور) است که می‌توانید به راحتی  اندازه آن را به مقدار نیازتان و بدون هیچ محدودیتی تغییر دهید. این یکی از خصوصیات مهم فایل‌های وکتور است. فایل EPS را هر زمان که نیاز به ویرایش مجدد داشته باشد، می‌توان با نرم افزارهای گرافیکی باز و ویرایش کرد.

بهترین استفاده = فایل اصلی لوگو ، گرافیک و طرح‌های چاپی.

 

AI

فایل AI نوع خاصی از فایل‌های وکتور است که توسط Adobe ساخته می‌شود و تنها با Adobe Illustrator ایجاد یا ویرایش می‌شود. معمولا از این فایل برای ایجاد لوگو، تصویر و طرح بندی چاپ استفاده می‌شود.

بهترین استفاده = ایجاد لوگو و تصاویر گرافیکی وکتور.

 

ویرایش فایل های وکتور و ذخیره به صورت “خطی”

فایل‌های وکتور از قبیل AI و EPS ، قابل ویرایش هستند. بنابراین می‌توانید آنها را در برنامه‌هایی مثل Illustrator باز کنید و هر متن یا عنصر دیگری را ویرایش کنید. اما تصاویری که به صورت بیت مپ ذخیره شده (به صورت JPG، PNG یا GIF) و دارای متن باشند را نمی‌توانید دوباره باز کنید و متون داخل تصویر راویرایش کنید.

 

در سایت فراپیک اغلب فایل‌ها را در Illustrator ایجاد و فایل AI به عنوان فایل اصلی ذخیره می‌شود، اما نسخه EPS و PDF را نیز را به صورت «خطی» ذخیره می‌کنیم تا اگر متنی در طرح استفاده شده، در مرحله چاپ به مشکل برنخورد.

 

 

ذخیره به صورت فایل “خطی” یک اصطلاح است که شما هنگام ارسال فایل‌های گرافیکی برای چاپ می‌شنوید. اگر یک چاپخانه فونت مورد استفاده در طراحی شما را نداشته باشد و فایل وکتور طرح شما به صورت خطی ذخیره نشود، هنگام باز کردن فایل، متن  استفاده شده در طرح، ظاهر مورد نظر شما را نخواهد داشت، زیرا به طور پیش‌فرض روی فونت متفاوتی قرار می گیرد. ذخیره به صورت فایل “خطی” اساسا به این معنی است که شما متن را از حالت فونت خارج میکنید و به شکل فایل وکتوری که حروف شما را تشکیل می‌دهند، در می‌آورید. نکته مهم این است که ارسال فایل گرافیکی برای چاپ به صورت خطی باعث می‌شود متن شما دیگر قابل ویرایش نباشد. به همین دلیل است که در فراپیک، فایل AI را به عنوان فایل قابل ویرایش نگه می‌داریم و سپس EPS را به عنوان فایل خطی ذخیره می‌کنیم.

 

کار با تصاویر و فایل‌های گرافیکی می‌تواند گیج کننده باشد. اما با توجه به نکات کلیدی که بیان شد، بسیاری از مشکلات مفهومی برطرف می‌شوند و البته ما همیشه برای کمک و پاسخگویی به هر سوالی در کنار شما هستیم.

مجید حفیظی
مجید حفیظی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :