0


رنگ در طراحی گرافیک

دسته بندی ها : گرافیگ 5 مرداد 1398 مجید حفیظی 2024 بازدید

رنگ در طراحی گرافیک

در متن پیش‌رو به زبان ساده و به‌صورت مختصر سه مود از مدل های رنگی را توضیح خواهیم داد، سه مدل رنگی اصلی که نه تنها آشنایی بلکه تسلط بر آنها برای هر گرافیستی ضروری است.

مدل RGB

این مدل رنگی همانطور که از نامش مشخص است از ترکیب سه رنگ Green، Blue و Red تشکیل شده است. این بازه رنگی مانند همه سیستم‌های رنگی دیگر با عدد تعرف می‌شود، در بازه رنگ ۰ (تیره‌ترین یا سیاه) تا ۲۵۵ (روشن‌ترین یا سفید) تعریف می‌شود. در این مدل رنگی اگر بخواهید رنگ سفید داشته باشید عدد هر سه رنگ RGB را باید ۲۵۵ قرار دهید و برای داشتن رنگ سیاه همه اعداد باید صفر باشند. زمانی که هر سه عدد یکسان باشند شما در تصویر رنگ خاکستری را خواهید دید.

مدل RGB از جنس نور است و زمانی از آن استفاده می‌شود که کاربر بخواهد تصویر را روی صفحه‌هایی نشان دهد که از خود نور دارند، مانند تلویزیون یا مونیتور. البته در کامپیوتر وضوح یا دقت رنگ‌ها به سخت افزار و کارت گرافیک نیز بستگی دارد.

مدل CMYK

مدل رنگ CMYK از چهار رنگ تشکیل شده و برای مصارف چاپی استفاده می‌شود، چهار رنگ تشکیل دهنده آن فیروزه‌ای، ارغوانی، زرد و سیاه (Cyan – Magenta – Yellow – key) همان چهار رنگ‌ کارتریج پرینتر است. عددها در این مود رنگی برعکس مورد اول است، به این معنی که عدد هر چقدر که به سمت صفر میل کند روشن‌تر می‌شود و هرچقدر زیادتر باشد، تیره‌تر.

از آنجایی که وضوح تصویر در اینجا به رنگ‌ها بستگی دارد، کیفیت جوهرهای کارتریج و مدل پرینتر در خروجی کار بسیار با اهمیت است.

مدل  Grayscale

این مدل رنگی از دو رنگ سیاه و سفید تشکیل شده و باز هم مانند RGB محدوده رنگی آن از ۰ تا ۲۵۵ است. در واقع طیفی ۲۵۴ تایی از رنگ‌های خاکستری است که تصاویر را مشخص می‌کنند و برای انجام برخی ایفکت‌ها روی عکس‌های خاص وجود این مود رنگی کمک بزرگی است.

نکته دیگری که باید مد نظر داشت تبدیل این مودها به یکدیگر است. به عنوان مثال برخی از فیچرها و ایفکت‌ها روی مود   RGB فعال هستند اما برای CMYK کار نمی‌کنند. اگر برای اصلاح رنگ و نور یک طرح چاپی به این ایفکت‌ها نیاز دارید، آن را روی مود RGB قرار دهید و بعد از اتمام کار آن را در حالت CMYK ذخیره کنید. فایل‌های فوتوشاپ در هر مود رنگی که باشند، می‌تواند به صورت JPG یا لایه باز (PSD) ذخیره شوند.

مود رنگی مهم دیگری که می‌ماند، بر اساس کدهای ریاضی نوشته شده است و برمبنای ۱۶ یا Hexadecimal حساب می‌شود. این مود رنگی با کدهای رنگی سروکار دارد و برنامه نویسان بیشتر با آن کار می‌کنند، از این رو به دلیل اهمیت این مورد در مطلبی جداگانه به آن می‌پردازیم و چگونگی تبدل کدهای آن به رنگ RGB.

البته چند مدل رنگی دیگر هم وجود دارد که هرکدام کاربرد خاص خود را در طراحی گرافیک دارند و دلیل انتخاب این چند مورد اهمیت آنهاست.

مجید حفیظی
مجید حفیظی

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :